Psychologowie o stresie

Psychologowie o stres i jego wpływie na rodzinę

Psychologowie  od dawna zajmują się wpływem stresu na rodzinę, powodowanym przez czynniki związane z presją rodzinną, finansową, społeczną, gospodarczą. Badanie przeprowadzone przez  American Psychological Association (APA), w USA w sierpniu 2010 r., Ankieta wykazało,  że ​​73 procent rodziców twierdzi. Że odpowiedzialność za rodzinę jest znaczącym źródłem stresu. Stwierdzono również, że ponad dwie trzecie rodziców uważa, ​​ich poziom stresu ma niewielki lub żaden wpływ na poziom stresu u dziecka. Wyniki wskazują, że zaledwie 14 procent nastolatek i nastolatków, nie odczuwa żadnego napięcia, gdy ich rodzice są zestresowani.

Psychologowie zwracają także uwagę na niepokojący związek między wysokim poziomem stresu a zdrowiem. 34 procent otyłych rodziców doświadcza wysokiego poziomu stresu (definiowanego jako 8, 9 lub 10 w 10-punktowej skali) w porównaniu do 23 procent rodziców mających mały poziom stresu. Istotnym wydaje się przeanalizowanie, w jaki sposób stres i jego niezdrowe nawyki, również żywieniowe, wpływają na zachowanie całej rodziny. Badania psychologiczne wykazały, że ​​rodzice z nadwagą są jeszcze bardziej narażeni na otyłość niż osoby o normalnej wadze. Co  interesujące, dzieci z nadwagą częściej niż dzieci w normalnej masie zgłaszają, że ich rodzice są zaniepokojeni i zestresowani.

Dzieci naśladują rodziców

Dzieci doskonale obserwują zachowania rodziców, również te, związane z radzeniem sobie ze stresem. Psychologowie twierdzą, że rodzice, którzy radzą sobie ze stresem na niezdrowe sposoby, ryzykują przekazanie tych zachowań swoim dzieciom. Analogicznie opiekunowie, którzy radzą sobie ze stresem w zdrowy sposób, uczą swoje dzieci, jak mogą sobie radzić z napięciem i stresem. Zmiana zachowań i nawyków dziecka może być trudna, ale w pierwszej kolejności powinni zacząć od siebie.

Psychologowie z American Psychological Association proponują wskazówki, które mogą pomóc w analizie sposobów radzenia sobie w sytuacjach stresowych:

Spójrz na swój styl życia.

Jako rodzic, powinieneś pamiętać, że ważne jest uczenie dzieci zdrowych zachowań. Dzieci są bardziej skłonne do prowadzenia zdrowego trybu życia i rzadziej wiążą stres z niezdrowymi zachowaniami. Jeśli cała rodzina praktykuje zdrowe życie i dobre techniki radzenia sobie ze stresem.

Zadaj sobie pytanie: Jak ja reaguję na stres? Czy mam skłonność do objadania się, palenia, picia alkoholu kiedy czuje się zestresowany? Zastanów się, w jaki sposób możesz w zdrowy sposób poradzić siebie ze stresem.

Rozmawiaj o tym ze swoją rodziną.

Jeśli zauważysz, że twoje dzieci wyglądają na zmartwione, wycofane, unikają cię, koniecznie zainteresuj się tym, porozmawiaj, zachęć do relacji. Prowadzenie regularnych rozmów może pomóc rodzinie powoduje większe poczucie bezpieczeństwa i wypracowania odpowiednich sposobów radzenie sobie z sytuacjami stresogennymi. Bliskie relacje emocjonalne z dziećmi i rozmowy są tak samo ważne, jak prawidłowe odżywianie, zdrowy sen czy ćwiczenia fizyczne.

Stwórz zdrowe środowisko.

Twój dom, przestrzeń do pracy, a nawet otoczenie społeczne mogą wpływać na twoje zachowania. Zmiana twojego otoczenia może pomóc w złagodzeniu stresu. Psycholog z (APA) proponuje sprzątanie środowiska w którym żyjesz. Zatem rozejrzyj się po domu czy samochodzie i zadaj sobie pytanie, czy przestrzeń w której żyjesz na co dzień jest czysta, przyjazna i relaksująca i czy możesz się w niej odprężyć.

Skoncentruj się na sobie.

Istnieje istotna korelacja pomiędzy zdrowiem a stresem i otyłością. Zadbaj o zdrowie i zbilansowane posiłki, aktywność fizyczną i odpowiednią długość snu. Kiedy czujesz się przytłoczony, napięty, zmęczony może istnienić tendencja do łatwiejszego wejścia w błędną pętle, takie jak jedzenie fast foodów (słodzone napoje, słodycze, chipsy, jedzenie przetworzone), nadmierne korzystanie z komputera / telefonu (media społecznościowe, gry), oglądanie telewizji lub trudności ze snem.  Badania pokazują, że dzieci z deficytem snu są bardziej narażone na problemy behawioralne. Rodzice odpowiadają za nawyki swoich dzieci. Mają nadzwyczajny wpływ na wybory żywieniowe swoich dzieci. Zdrowy posiłek, po którym następuje aktywność z rodziną, spacer, jazda na rowerze, granie w piłkę lub gry planszowe, a także dobry sen w nocy działają bardzo korzystnie na łagodzenie skutków codziennego stresu i napięcia emocjonalnego.

Staraj się zmienić swoje nawyki.

Możesz dążyć do tego, aby kłaść większy nacisk na to, aby twoja rodzina dokonała wielu ważnych zmian, takich jak: spożywanie zdrowszych produktów spożywczych, bycie bardziej aktywnym fizycznie, spędzenie większej ilości czasu razem  czy dbanie o lepszy sen. Trudno tych zmian dokonać na raz. Wymaga to czasu i cierpliwości. Nie warto jednak zwlekać. Wdrożenie zmian w rodzinnych nawykach zaowocuje sukcesem, nie tylko w poprawie waszych relacji, ale też możliwości radzenia sobie ze stresem.

Jeśli ty lub twoi członkowie rodziny zmagają się z długotrwałym stresem warto przemyśleć zgłoszenie się do psychologa w Krakowie.